کد مطلب:154012 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:140

شخصیت علی اکبر
حضرت علی اكبر دو سال پس از شهادت جدش حضرت علی بن ابیطالب متولد گردید بنابراین نقل كه مشهور هم هست در كربلا هیجده سال داشته است اما در سرائر ابن ادریس آمده كه در زمان خلافت عثمان متولد گردیده و از جدش علی علیه السلام روایت نموده است.

مادرش لیلی دختر ابی مرة بن عروة بن مسعود ثقفی است كه در میان اهل منبر به ام لیلی معروف است و مادر لیلا هم میمونه دختر ابوسفیان بوده است.

علی اكبر در خلقت و اخلاق و گفتار شبیه جدش رسول خدا (ص) بوده است ابوالفرج اصفهانی نقل می كند كه معاویه از اطرافیانش پرسید: چه كسی به خلافت شایسته و


سزاوارتر است؟ گفتند: شما.

معاویه گفت: نه چنین است كه شما می گوئید بلكه علی بن الحسین سزاوارتر است كه جدش رسول خدا است و دارای شجاعت بنی هاشم و سخاوت بنی امیه و زیبائی ثقیف است.

نكته: معاویه در این گفتارش می خواهد بنی امیه را به سخاوت تعریف كند. كنیه اش ابوالحسن اما لقب اكبر با این كه حضرت سجاد بزرگتر بوده شاید از این جهت باشد كه سه نفر از فرزندان امام حسین علیه السلام علی نام داشتند: امام زین العابدین و علی اكبر و علی اصغر كه در میان دو نفر شهید از فرزندان امام حسین (ع) او بزرگتر از علی اصغر بوده لقب اكبر به خود گرفته است [1] .


[1] ابصار العين ص 21 و اعيان الشيعه 607:1 - بحار 45:45 - سرائر 154 مقاتل 115.